A Nutri-Score és Nutrinform Battery frontoldali tápértékjelölések fogyasztói megítélése
Main Article Content
Absztrakt
Napjainkban a feldolgozott élelmiszerek számának növekedése és az elhízás járványszerű terjedése miatt egyre nagyobb teret hódítanak az előre csomagolt élelmiszereken elhelyezett tápértékjelölések, amelyet a fogyasztók fő látómezőjébe helyeznek el, a csomagolás elülső oldalán. Ezt az úgynevezett FOP-tápértékjelölést már több európai országban bevezették, annak érdekében, hogy a fogyasztókat az egészségesebb életmód irányába tudják orientálni. Kijelenthető, hogy az FOP-tápértékjelöléseknek is ugyanaz az egységes célja: segíteni a fogyasztóknak minél könnyebben értelmezni az élelmiszerek tápértékét. Végső soron pedig minél könnyebben tudjanak megalapozott, és az egészségi szempontokat figyelembe véve megfelelő döntést hozni. Tanulmányunk elsődleges célja feltárni a fogyasztói attitűdöket, illetve azokat a tényezőket, amelyek képesek befolyásolni a fogyasztókat az egészségesebb élelmiszerválasztásban. A primer adatgyűjtési módszer az online kérdőív volt, amely a csomagolás elülső oldalán elhelyezett, úgynevezett FOP-tápértékjelölések ismeretére és használatára vonatkozott, a Nutri-Score és a Nutrinform Battery tápértékjelölésre vonatkozóan. Az eredmények alapján megállapítható, hogy a Nutri-Score tápértékjelölés minden szempontból jobban szerepelt a fogyasztók körében.
Letöltések
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Hivatkozások
Afshin A, Forouzanfar MH et al. (2015). GBD 2015 Obesity Collaborators. Health effects of overweight and obesity in 195 countries over 25 years. N Engl J Med, 2017. 377(1), 13-27 Joris Brabants (2024): Nutri-Score Labelling Guide for Foodservice Operations, https://get.apicbase.com/ nutri-score-science-based-nutritional-value-labelling-system/, letöltve: 2024. 08. 27.
Babio, N. – Vicent, P. – López, L. – Benito, A. – Basulto, J. – Salas-Salvadó, J. – Salas-Salvado, J. (2014): Adolescents’ Ability to Select Healthy Food Using Two Different Front-of-pack Food Labels: A Cross-over Study. Public Health Nutrition. 17 (6) 1403–1409. DOI: https://doi.org/10.1017/S1368980013001274
Balasubramanian, SK és Cole, C. (2002). A táplálkozási információk fogyasztói keresése és felhasználása: A tápértékjelölési és oktatási törvény kihívása és ígérete. Journal of Marketing, 66 (3), 112–127.
Bialkova, S. - van Trijp, H. (2010): What determines consumer attention to nutrition labels? Food Quality and Preference 21, 1042–1051
Campos, S. – Doxey, J. – Hammond, D. (2011): Nutrition Labels on Pre-packaged Foods: A Systematic Review. Public Health Nutrition. 14 (8) 1496–1506. DOI: https://doi.org/10.1017/S1368980010003290
Cecchini, M. – Warin, L. (2016): Impact of Food Labelling Systems on Food Choices and Eating Behaviours: A Systematic Review and Meta-analysis of Randomized Studies. Obesity Reviews. 17 (3) 201–210. DOI: https://doi.org/10.1111/obr.12364
Dan J. Graham, Jacob L. Orquin, Vivianne H.M. Visschers (2012) Eye tracking and nutrition label use: A review of the literature and recommendations for label enhancement, Food Policy, Volume 37, Issue 4, Pages 378-382,
De la Cruz-Góngora, V. – Torres, P. – Contreras-Manzano, A. – Jáuregui de la Mota, A. – Mundo-Rosas, V. – Villalpando, S. – Rodriguez-Oliveros, G. (2017): Understanding and Acceptability by Hispanic Consumers of Four Front-of-pack Food Labels. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity. 14 (1) 28. DOI: https://doi.org/10.1186/s12966-017-0482-2
Ducrot, P. – Méjean, C. – Julia, C. – Kesse-Guyot, E. – Touvier, M. – Fezeu, L. – Peneau, S. (2015): Effectiveness of Front-Of-Pack Nutrition Labels in French Adults: Results from the NutriNet-Sante Cohort Study. Plos One. 10 (10) DOI: https://doi.org/10.1371/journal.pone.0140898
European Parliment and Council, 2011/1169: Regulation (EU) No 1169/2011 of the European Parliament and of the Council of the 25 October 2011 on the Provision of Food Regulation to Consumers. URL: https://eur-lex.europa.eu/legalcontent/EN/TXT/?uri=CELEX%3A32011R1169&qid=1620897049817 (Letöltés dátuma: 2022.10.11.)
Grunert, G. K. (2002): Current issues in the understanding of consumer food choice. Trends in Food Science & Technology 13, 275-285
Grunert, K. G. – Wills, J.: A Review of European Research on Consumer Response to Nurition Information on Food Labels. Journal of Public Health. 2007. 15 (5) 385–399. DOI: https://doi.org/10.1007/s10389-007-0101-9
Hawley, K. L. L., Roberto, C. A. A., Bragg, M. A. A., Liu, P. J. J., Schwartz, M. B. B., és Brownell, K. D. D. (2013). The science on front-of-package food labels. Public Health Nutrition, 16(3), 430–439.
Hodgkins, C., Barnett, J., Wasowicz-Kirylo, G., Stysko-Kunkowska, M., Gulcan, Y., Kustepeli, Y., Raats, M. (2012). Understanding how consumers categorise nutritional labels: A consumer derived typology for front-of-pack nutrition labelling. Appetite, 59(3), 806–817.
Julia C. és Hercberg, S. (2017). Nutri-Score: Effectiveness of the Nutrition Label introduced in France. Ernahrungs Umschau, 64(12), M685–M691
KSH A népesség megoszlása tápláltság szerint a testtömeg-index (BMI) alapján [%]*, https://www.ksh.hu/stadat_files/ege/hu/ege0039.html, letöltve: 2024. január 04.
Lehota J. (2006): Az élelmiszerfogyasztással kapcsolatos észlelt kockázatok és kockázatkezelési alternatívák Élelmiszer, Táplálkozás és Marketing 3 (1), 13- 18
Lehota, J. (2001): Élelmiszergazdasági marketing, Budapest, Műszaki Kiadó
Liu, R. - Hoefkens, C. - Verbeke, W. (2015): Chinese consumers’ understanding and use of a food nutrition label and their determinant. Food Quality and Preference. 41, 103-111.
Mehta NK, Chang VW. (2009) Mortality Attributable to obesity among middle–aged adults in the United States. Demography, 46(4), 851-872.
Méjean, C. – Macouillard, P. – Péneau, S. – Hercberg, S. – Castetbon, K. – Peneau, S. – Castetbon, K. (2013): Consumer Acceptability and Understanding of Front-of-pack nutrition Labels. Journal of Human Nutrition and Dietetics. 26 (5) 494–503. DOI: https://doi.org/10.1111/jhn.12039
Nutrinform Battery: https://www.nutrinformbattery.it/en/home, letöltve: 2024.08.27.
Panyor Á. (2019): A táplálkozás és a civilizációs betegségek kapcsolata, Jelenkori Társadalmi és Gazdasági Folyamatok 14 (2), 99-107.
Prior, G. – Hall, L. – Morris, S. – Draper, A. (2011): Exploring Food Attitudes and Behaviours in the UK: Findings from the Food and You Survey 2010. Technical Report TNS-BMRB, Policy Studies Institute and University of Westminster.
Roseman, M. G. – Joung, H.-W. – Littlejohn, E. I. (2018): Attitude and Behavior Factors Associated with Front-of-Package Label Use with Label Users Making Accurate Product Nutrition Assessments. Journal of the Academy of Nutrition and Dietetics. 118 (5) 904–912. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jand.2017.09.006
Savoie, N., Barlow, K., Harvey, K. L. L., Binnie, M. A. A., és Pasut, L. (2013). Consumer Perceptions of Frontof-package Labelling Systems and Healthiness of Foods. Canadian Journal of Public Health-Revue Canadienne De Sante Publique, 104(5), E359–E363.
Savoie, N., Barlow, K., Harvey, K. L. L., Binnie, M. A. A., és Pasut, L. (2013). Consumer Perceptions ofFrontof-package Labelling Systems and Healthiness of Foods. Canadian Journal of Public Health-Revue Canadienne De Sante Publique, 104(5), E359–E363.
Scarborough, P. – Matthews, A. – Eyles, H. – Kaur, A. – Hodgkins, C. – Raats, M. M. – Rayner, M. (2015): Reds are More Important Than Greens: How UK Supermarket Shoppers Use the Different Information on a Traffic Light Nutrition Label in a Choice Experiment. International Journal of
Behavioral Nutrition and Physical Activity. 12 (151) 1–9. DOI: https://doi.org/10.1186/s12966-015-0319-9
Schmidhuber, J (2004). The growing global obesity problem: some policy options to address it. Journal of Agricultural and Development Economics 1 (2) 272–290.
Soedeberg Miller L. M. – Cassady D. L. (2015): The effects of nutrition knowledge on food label use. A review of the literature. Appetite 92, 207-2016.
Szakály Z. (2011): Táplálkozásmarketing Mezőgazda Kiadó Budapest
Verbeke, W. (2008): Impact of communication on consumers’ food choices Plenary Lecture. Proceedings of the Nutrition Society 67, 281–288
Visschers, V. H. M. - Hess, R. - Siegrist, M. (2009): Health motivation and product design determine consumers’ visual attention to nutrition information on food products Public Health Nutrition 13 (7), 1099–1106
Wang, Y., Lobstein, T. (2006). Worldwide trends in childhood overweight and obesity. International Journal of Pediatric Obesity 1 (1) 11–25.
World Health Organization (2013). Global Action Plan for the Prevention and Control of Noncommunicable Diseases, 2013–2020. Geneva: WHO.