A COVID-19 hatásának vizsgálata az egyetemi hallgatók online élelmiszer-vásárlói magatartására a TAM-modell segítségével

Main Article Content

Piros Edina
Fehér András

Absztrakt

A koronavírus-járvány meglehetősen átformálta az emberek mindennapjait világszerte. A COVID 19 járvány jelentős hatást gyakorolt a digitális viselkedésre is, ugyanis a vírus miatti szigorú kormányzati intézkedések és korlátozások a biztonságos vásárlási alternatívák irányába terelték a fogyasztókat. Így más eddigi piacvezető termékkategóriák (ruhák, cipők, elektronikai cikkek) mellett az online élelmiszer-vásárlás terén eddig nem látott dinamikus növekedés volt tapasztalható (McKinsey & Company, 2021). A primer kutatás során kvantitatív eljárásként pedig a kérdőíves felmérésbe a Debreceni Egyetem Gazdaságtudományi Karán tanulmányokat folytató magyar- és külföldi hallgatókat vontuk be. A külföldi egyetemisták esetében a nagyobb létszám elérése érdekében még az International Student Union (ISU) Debrecen csoportban és az International Students in Debrecen csoportban is megosztottuk a kérdőívet az adminisztrátorok engedélyével.
A témában végzett kutatás a Technológia Elfogadás Modelljére (TAM-modell) támaszkodva elsődlegesen azt vizsgálta, hogy miként változott a magyar és külföldi egyetemi hallgatók hozzáállása az online élelmiszervásárláshoz a COVID 19 járvány következtében. A diákok Likert-skálán értékelték a kutatás alapját adó 18 állítást, mely Radka és Martin kutatásaiból származik. Cronbach’s Alpha értékkel bizonyításra került, hogy az alkalmazott skála megfelelően mér, majd pedig faktorelemzéssel adatredukciót hajtottunk végre. A háromhárom faktorba tartozó állításokon a továbbiakban főkomponens elemzést bonyolítottunk le, hogy tisztább látens változókat keletkezzenek. Mindez a jobb szakmai érthetőséget segítette. Végül a magyar- és külföldi hallgatókat is viszonylag homogén csoportba rendeztük a K-közép klaszterezési eljárást alkalmazva. Így egyaránt négy-négy klasztert hoztunk létre a magyarok- és külföldiek adathalmazán belül. Az első hipotézis beigazolódott, miszerint koronavírus-járvány hatására a magyar- és külföldi egyetemi hallgatók esetében is megnövekedett az online vásárlások gyakorisága. Azoknak a magyar hallgatóknak az aránya magasabb, akik elzárkóznak az online élelmiszer-vásárlástól, így a H2 hipotézist elvettük.

Letöltések

Letölthető adat még nem áll rendelkezésre.

Article Details

Hogyan kell idézni
Piros, E., & Fehér, A. (2024). A COVID-19 hatásának vizsgálata az egyetemi hallgatók online élelmiszer-vásárlói magatartására a TAM-modell segítségével. Élelmiszervizsgálati Közlemények, 70(2), 30–41. https://doi.org/10.52091/EVIK-2024/2-3
Folyóirat szám
Rovat
Tudomány

Hivatkozások

Bauerová, R., & Klepek, M. (2018). Technology acceptance as a determinant of online grocery shopping adoption. Acta Universitatis Agriculturae Et Silviculturae Mendelianae Brunensis, 66(3)

Charness, N., & Boot, W. R. (2016). Technology, gaming, and social networking. Handbook of the psychology of aging (pp. 389-407) Elsevier.

Chen, H., Qian, W., & Wen, Q. (2021). The impact of the COVID-19 pandemic on consumption: Learning from high-frequency transaction data. Paper presented at the AEA Papers and Proceedings, , 111 307-311.

Chien, A., Kurnia, S., & von Westarp, F. (2003). The acceptance of online grocery shopping.

Davis, F. D. (1989). Perceived usefulness, perceived ease of use, and user acceptance of information technology. MIS Quarterly, , 319-340.

Fagundes, A. F. A., do Prado, R. A. D. P., da Silva Gabriel, M. L. D., & do Amaral Moretti, S. L. (2020).

Prevention and future spending intentions during COVID-19: A study considering decision-making under risk. REMark, 19(4), 924.

Legris, P., Ingham, J., & Collerette, P. (2003). Why do people use information technology? A critical review of the technology acceptance model. Information & Management, 40(3), 191-204.

Malhotra, S. (2014). A study on marketing fast moving consumer goods (FMCG). International Journal of Innovative Research & Development, 3(1), 1-3.

Piros, E., & Fehér, A. (2020a). Az élelmiszer-vásárlói magatartás vizsgálata online környezetben–Szakirodalmi áttekintés. Táplálkozásmarketing, 7(1), 67-78.

Piros, E., & Fehér, A. (2020b). Egyetemi hallgatók online élelmiszer-vásárlói magatartás vizsgálata a TAMmodell alapján. Táplálkozásmarketing, 7(2), 3-19.

Sajtos, L., & Mitev, A. (2007). SPSS kutatási és adatelemzési kézikönyv. (No Title),

Debreceni Egyetem (2022): A Debreceni Egyetem hallgatóinak 2021. október 15-i létszámadatai képzési szintek szerint. https://unideb.hu/hallgatoi-statisztikak Letöltés dátuma: 2022. 01.10).

Kantar Worldpanel (2015): Accelerating the growth of e-commerce in FMCG, http://www.kantarworldpanel.com/global/news/FMCG-online-salesto-reach-130-billion-by-2025 (Letöltés dátuma: 2021.11.10.)

Kemp, S. (2021): Digital 2021: Global overview report. https://datareportal.com/reports/digital-2021-global-overview-report, (Letöltés dátuma: 2021.10.12.)

Kormány (2020): Tájékoztató az új koronavírusos (COVID-19) megbetegedésekkel kapcsolatban. https://konzuliszolgalat.kormany.hu/koronavirus (Letöltés dátuma: 2021. 09.21.)

Koronavirus.gov.hu (2021): Tájékoztató oldal a koronavírusról. https://koronavirus.gov.hu/ (Letöltés dátuma: 2022. 01.01.)

McKinsey & Company (2021): Disruption & Uncertainty The State of Grocery Retail 2021. disruption-anduncertainty-the-state-of-grocery-retail-2021-europe-final.pdf (mckinsey.com), (Letöltés dátuma: 2021.10.01.)

Portfolio (2021): Megdöbbentő leleplezés a tudóstól: hatalmasat tévedett a WHO a koronavírus eredetéről. https://www.portfolio.hu/global/20211119/megdobbento-leleplezes-a-tudostolhatalmasat-tevedett-a-who-a-koronavirus-eredeterol-511646 (Letöltés dátuma: 2021.12.01.)

YouGov (2021): YouGov’s International FMCG/CPG Report 2021. https://commercial.yougov.com/rs/464-VHH-988/images/YouGov-International-FMCG-Report-2021.pdf?mkt_tok=NDY0LVZISC05ODgAAAF8iD6a9ZJBMDu91AZGMUTn-Jq_ZJP7OsrofKeW3ptOLLA6DAoExPU6JB8YlCTr1tSVgGWNK1iduuPDg5t5vEC9qgScnN0-g0YkcjG1jyy9, (Letöltés dátuma: 2021.10.13.)